Cashflowbeheer in crisistijden: tips voor zelfstandige ondernemers en KMO’s

In tijden van crisis en/of recessie is het beheer van de cashflow nog een essentiëler onderdeel van het bedrijfsbeheer als anders. Een gezonde cashflow is van cruciaal belang voor het voortbestaan van een bedrijf, vooral wanneer de omstandigheden onvoorspelbaar en volatiel zijn.

Cashflowbeheer is de kunst om geld te managen zodat een bedrijf voldoende middelen heeft om aan zijn verplichtingen te voldoen en om uw bedrijf verder te doen groeien. Het is het proces van het plannen, beheren en controleren van de geldstroom in en uit een bedrijf. In tijden van crisis is dit beheer nog belangrijker, omdat er vaak extra druk wordt gelegd op de financiële middelen van het bedrijf.

Zo heeft coronapandemie al een enorme impact gehad op bedrijven over de hele wereld en kort daarop werden we allen dan nog eens geconfronteerd met een wereldwijde energie crisis. Reden genoeg om over een recessie te praten.

Veel bedrijven hebben te maken met teruglopende omzetten, onzekerheid over de toekomst en financiële problemen. Als zelfstandige ondernemer of KMO is het essentieel om uw cashflow te beheren om uw bedrijf te kunnen laten groeien om te overleven tijdens deze uitdagende tijden. In deze blog geef ik u enkele concrete tips om uw cashflow beter te beheren tijdens crisistijden.

Hier zijn enkele belangrijke overwegingen bij het beheren van de cashflow tijdens een crisis:

Houd uw cashflow in de gaten: Maak er in tijden van crisis een punt van om uw cashflow nauwkeurig te monitoren. Wees op de hoogte van de inkomsten en uitgaven van uw bedrijf  en zorg ervoor dat u op elk moment een duidelijk beeld heeft van uw financiële situatie. Maak gebruik van boekhoudsoftware om uw financiën efficiënter te beheren. Trek hier ook voldoende tijd voor uit.

Stel prioriteiten: In crisistijden is het belangrijk om prioriteiten te stellen in het cashflowbeheer. Het is van vitaal belang om de essentiële uitgaven, zoals salarissen, belastingen, huur en nutsvoorzieningen, te prioriteren en ervoor te zorgen dat er voldoende middelen beschikbaar zijn om deze uitgaven te dekken. Andere uitgaven moeten worden beoordeeld op hun belang en noodzaak.

Verlaag uw kosten: Tijdens een crisis moeten bedrijven hun kosten onder controle houden en waar mogelijk verlagen. Het is belangrijk om niet lukraak meteen op de kosten van de dagelijkse activiteiten, zoals marketing, reizen en communicatie, beginnen te besparen. Kijk eerder naar manieren om operationele kosten te verlagen en om de efficiëntie te verbeteren binnen je bedrijf. De sleutel ligt vaak daar … er zijn altijd wel domeinen te vinden waar je geld verspeeld door inefficiënt te werk te gaan.

Verbeter uw cashflow: Er zijn verschillende manieren om uw cashflow te verbeteren. U kunt uw betalingsvoorwaarden verkorten om sneller betalingen te ontvangen of uw debiteurenbeheer optimaliseren. U kunt ook overwegen om een korting te bieden aan klanten die hun facturen snel betalen. Een andere optie is om kosten te besparen door bijvoorbeeld efficiëntere processen te implementeren of te onderhandelen over lagere tarieven met leveranciers.

Beheer de voorraden: Een van de grootste uitdagingen tijdens een crisis is het beheren van de voorraden. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat ze niet te veel voorraad hebben die ze niet kunnen verkopen en dat ze geen tekort hebben aan essentiële goederen. Door het nauwkeurig beheren van de voorraden kunnen bedrijven hun cashflow optimaliseren en hun liquiditeit verbeteren. Overweeg eventueel met uw leverancier om uw voorraad te verminderen door bijvoorbeeld vaker te bestellen en minder voorraad aan te houden. Zo kunt u uw cashflow optimaliseren en de risico’s van voorraadoverschotten verminderen.

Houd de communicatie met klanten en leveranciers  open: Tijdens een crisis is het belangrijk om open te blijven communiceren met klanten, leveranciers en andere belanghebbenden. Door open te communiceren kunnen bedrijven vertrouwen opbouwen en kunnen ze samenwerken om oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.

Maak een strak budget en houd u eraan: Een duidelijk budget stellen voor uw bedrijf kan helpen om uw uitgaven te beheersen en uw cashflow te optimaliseren. Stel een realistisch budget op en houd u eraan. Pas het budget aan als de omstandigheden veranderen, maar zorg ervoor dat u uw uitgaven binnen de perken houdt.

Overweeg alternatieve financieringsmogelijkheden: Als uw bedrijf te maken heeft met een cashflowcrisis, zijn er verschillende alternatieve financieringsmogelijkheden die u kunt overwegen. U kunt bijvoorbeeld overwegen om extra kredietlijnen of factoring aan te vragen. Factoring is een oplossing waarbij u uw facturen verkoopt aan een financieringsmaatschappij, die u een voorschot op de facturen betaalt. Zo verbetert u uw cashflow en hoeft u niet te wachten op betaling van uw klanten.

Tot slot is het belangrijk om te onthouden dat cashflowbeheer een doorlopend proces is. Blijf uw cashflow monitoren en uw budget.

In conclusie is cashflowbeheer tijdens een crisis van vitaal belang voor het voortbestaan van een bedrijf. Het is belangrijk om prioriteiten te stellen, kosten en het is belangrijk om te onthouden dat cashflowbeheer een doorlopend proces is … ook in betere tijden trouwens … het is één van de belangrijkste pijlers in je bedrijfsvoering.

Wil je meer weten over hoe je je cashflow beter onder controle kan houden?

About the author

Business Strategieën

Elke maand tonen we je de meest actuele & inspirerende business strategieën uit binnen-en buitenland. Zo blijf je “always one step ahead” in het optimaliseren van jouw future-proof bedrijf!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Case Studies