Ben je van plan een nieuw product op de markt te brengen? Dan is het natuurlijk hyper belangrijk dat je jouw doelgroep ook daadwerkelijk weet te bereiken. Maar hoe vergroot je nu jouw kansen op een succesvolle product- marktintroductie.
Zoals steeds is een goed begin en een al even goede planning het halve werk, zo ook met het introduceren van een nieuw product.
Dit stappenplan helpt je op weg.
- Spreek de taal van je doelgroep
Of anders gezegd: Weet wat jouw klant wil horen. Hoe ga jij met je product of dienst een probleem van je klanten oplossen? Wees daarin kort en bondig, maar zorg ervoor dat je deze belangrijkste uitgangspunten kort en bondig kunt formuleren en – ook erg belangrijk – dat je de taal van je doelgroep spreekt.
Let wel op: je kan met je nieuw product meerdere doelgroepen willen benaderen, waarschijnlijk zullen die dan ook verschillend aangesproken moeten worden. Maak niet de fout om 1 specifieke communicatie uit te werken voor de ganse doelgroep.
2. Doe eerst een marktonderzoek
Ga gericht te werk: ‘Less is more’. Deze uitspraak is wel vaker van toepassing op ondernemerszaken, maar is vooral van toepassing bij het in de markt zetten van een product of dienst.
Hoeveel en welke voordelen jouw product of dienst de koper ook kan bieden: het is vaak beter om je te beperken tot de voordelen die jouw doelgroep belangrijk vindt en waarmee jij je als ondernemer het beste kunt onderscheiden van je concurrenten.
Hoe gespecialiseerder jouw product of dienst, des te groter de kans is dat je een specifieke doelgroep in de markt aanspreekt. Gebruik hiervoor de uitkomsten van een markt- en brancheonderzoek.
Zo vergroot je de kans op een succesvolle marktintroductie en verklein je de kans op een misser in communicatie.
3. Doelgroep bereiken
Een ondernemer die iets nieuws in de markt zet moet dus eerst een helder beeld hebben van de doelgroep. Wie zijn de potentiële klanten? Wat doen ze? Wat zijn hun demografische kenmerken? Waar hebben ze nood aan?
Vervolgens is het de kunst om met die informatie in het achterhoofd stappen te zetten om die doelgroep ook echt te bereiken. Daar is niet één juiste manier voor.
Zo speelt ook de aard van het product en de manier waarop het wordt aangeboden een rol. Voor een webshop is het logisch om online marketing in te zetten, maar er zijn veel meer manieren om je product, merk of bedrijf te promoten dan alleen een nieuwe website online zetten.
4. Las eerste een testfase in
Een marktonderzoek brengt de voornaamste kansen en risico’s in kaart, vaak worden deze ook in een SWOT-Analyse verwerkt, maar dit geeft jou natuurlijk nog geen 100% garantie op succes.
Een goede manier om te kijken of het product al dan niet klaar is om gelanceerd te worden en om te bepalen of er nog wat ‘finetuning’ moet plaatsvinden, is door een testperiode in te plannen.
Dit kun je bijvoorbeeld doen door een kosteloze pilot aan te bieden, waarbij klanten de mogelijkheid krijgen om te reageren op jouw dienstverlening. De bedoeling is om de antwoorden op onderstaande vragen goed in kaart te brengen:
- Wat vinden ze goed aan het product?
- In hoeverre lost het hun probleem/nood werkelijk op?
- Wat vinden ze juist minder goed?
- Wat vinden ze van de vraagprijs?
- Zijn ze te spreken over de service?
- Wat zouden ze nog extra wensen?
5. Vergroot je bereik met social media
Social media platforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn bieden tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden om prospects te bereiken. Maar niet elk platform is geschikt voor elke doelgroep. Denk eerst goed na over je doelgroep en definieer waar zij aan hun informatie komen.
Bouw een bestand aan volgers op door het delen van productontwikkelingen, persoonlijke ervaringen, updates, blogposts en vlogs. Het voordeel van deze strategie is dat deze relatief goedkoop is. Het enige wat het je kost is wel heel wat tijd!
Ga je nog een stap verder dan kan je kiezen voor online adverteren. Voor een klein bedrag is het mogelijk om advertenties te plaatsen op bijvoorbeeld Facebook. Door middel van specifieke criteria te stellen aan de advertenties zullen deze alleen verschijnen in de tijdlijn van jouw doelgroep. Op die manier kan je op relatief snelle wijze je doelgroep kennis laten maken met het nieuwe product!
6. Get your SEO right
Search Engine Optimization, oftewel SEO, speelt een steeds grotere rol in het verkoopproces van (nieuwe) producten. Wanneer je prospects hebben gehoord van je product is het aannemelijk dat zij op zoek gaan naar een webshop of meer informatie via Google. Je wilt dan natuurlijk bovenin de zoekopdrachten verschijnen. Dit realiseer je door de juiste zoekwoorden te gebruiken in je website content, maar ook door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Adwords. Te ingewikkeld? Er zijn gelukkig talloze bedrijven die gespecialiseerd zijn in SEO! Google maar eens, de beste staan waarschijnlijk bovenin je zoekopdracht.
7. Wees vooral niet bescheiden
Pak de productlancering groots aan. Dit is een bijzonder moment. Het is de eerste gelegenheid om de markt kennis te laten maken met je nieuwe product. En waar kan je dat nu beter doen dan op een plek waar alle spelers uit jouw markt samenkomen? Juist, een beurs! Dit is een ideale gelegenheid om impact te maken en een onvergetelijke indruk achter te laten. Door middel van de juiste stand weet je aandacht te trekken en kunnen je prospects het product écht ervaren. Het resultaat is dat je naar huis gaat met een lijst aan nieuwe klanten, leads, leveranciers en potentiële partners.
Richt je stand zo in dat bezoekers niet om jouw product heen kunnen. Met de juiste trigger en goede activatie val je goed op tussen de menigte. Vergeet natuurlijk ook niet online de nodige “buzz” te creëren … zoals eerder al besproken, zijn social media hierbij de ideale kanalen, maar kies het juiste kanaal voor elke doelgroep.
Wil u weten hoe ik u kan helpen om een nieuw idee in de markt te zetten, contacteer ons voor een gratis strategiesessie. Klik op onderstaande link.