Werving en selectie zijn al jarenlang belangrijke aspecten van elk bedrijf en zijn constant in ontwikkeling. In 2023 zal het nog belangrijker zijn om creatieve manieren te vinden om talent aan te trekken. Het aantrekken van de juiste kandidaten is cruciaal voor het succes van een organisatie.
Dit betekent dat “Recruiters”, bedrijfsleiders en HR-professionals marketingtechnieken zullen moeten gebruiken om hun vacatures onder de aandacht te brengen en de juiste kandidaten te vinden. Maar hoe zorg je er dan voor dat je in de huidige conjunctuur de beste kandidaten aantrekt? In deze blog delen we 7 tips voor het rekruteren in 2023 en de belangrijke rol die marketing hierin speelt.
1. Bouw een sterk werkgeversmerk op
In 2023 is het belangrijk om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Dit is het beeld dat potentiële kandidaten hebben van jouw bedrijf als werkgever. Door een sterk werkgeversmerk op te bouwen, trek je de juiste kandidaten aan en verhoog je de betrokkenheid van je huidige medewerkers. Door het gebruik van marketingtechnieken zoals social media en videomarketing kun je een sterk werkgeversmerk opbouwen en jezelf onderscheiden van andere bedrijven.
Om de juiste kandidaten niet alleen aan te trekken, maar ook om ze op langere termijn aan je organisatie te kunnen blijven binden, zal je heel erg je waarden en normen als bedrijf moeten uitdragen. Elke fase van het aanwervingstraject en de “onboarding” van de nieuwe werknemer(s) zal moeten overeenstemmen met je waarde propositie.
Denk hier vooral aan waarden die in de verf zetten hoe je als bedrijf met actuele thema’s als Inclusie, milieu, “work-life-balance”, bijdrage tot een lagere CO² voetafdruk, mobiliteit, … omgaat.
2. Maak gebruik van slimme en geavanceerde technologieën (social media)
Slimme technologieën zoals AI en machine learning zullen steeds vaker worden gebruikt om de werving en selectie te optimaliseren. Deze technologieën kunnen helpen om het selectieproces te stroomlijnen en de kans op het aannemen van de juiste kandidaat te vergroten. Door gebruik te maken van deze technologieën, kun je tijd besparen en efficiënter werven.
Social media zijn niet meer weg te denken uit de werving en selectie. Social media is een krachtig marketinginstrument om potentiële kandidaten te bereiken en te binden.
Maak gebruik van verschillende (social media) kanalen zoals LinkedIn, Instagram en Facebook om je bedrijf en openstaande vacatures te promoten. Is je aanwervingsdoelgroep Generatie Z, dan zal TikTok weer een meer interessant kanaal zijn om je boodschap bij de juiste doelgroep te laten landen. Kies steeds voor het juiste kanaal in functie van de kandidaten die je wenst te bereiken, maar beperk je zeker niet tot alleen maar social media, een multi-channel aanpak lijkt hier het meest aangewezen.
3. Maak gebruik van video
Door het gebruik van heel wat digitale technologieën leven we in een voornamelijk visuele maatschappij, daarom zullen video’s een belangrijke rol spelen in de werving. Video’s kunnen namelijk de in punt 1 besproken bedrijfscultuur en sfeer overbrengen en kandidaten een idee geven van wat het is om voor het bedrijf te werken. Maak bijvoorbeeld een bedrijfsvideo of een video waarin medewerkers vertellen over hun ervaringen binnen het bedrijf. Tevreden edewerkers zijn je beste ambassadeurs trouwens. Je kan je potentiële nieuwe medewerker al een idee geven bij welke leuke collega’s hij/zij zal terecht komen.
4. Personaliseer je communicatie
Dezer dagen is het belangrijk om je communicatie te personaliseren. Potentiële kandidaten ontvangen dagelijks talloze berichten, dus het is belangrijk om op te vallen. Door gepersonaliseerde berichten te versturen, zoals video’s en blogs gericht op de interesses van de kandidaat, vergroot je de kans dat zij zich verbonden voelen met jouw bedrijf en solliciteren.
Verplaats je daarom in de kandidaat en zorg ervoor dat je reageert op hun vragen en opmerkingen. Dit kan bijvoorbeeld via social media, chatbots of e-mails. Laat zien dat je betrokken bent en geïnteresseerd bent in wat de kandidaat zoekt in een baan.
5. Bied flexibiliteit
Kandidaten zullen waarschijnlijk steeds meer op zoek zijn naar flexibele werkarrangementen. Dit betekent dat werkgevers flexibele werkuren, de mogelijkheid om vanuit huis te werken en andere flexibele werkopties moeten aanbieden. Zorg ervoor dat je als werkgever de flexibiliteit biedt die kandidaten zoeken.
6. Zorg voor een goede “candidate experience”
Net zoals bij het promoten van je diensten en/of producten je zorgt voor een juiste “Customer Experience” is het ook belangrijk om te zorgen voor een goede “Candidate Experience”. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat het sollicitatieproces soepel verloopt en dat kandidaten zich gewaardeerd voelen. Door een goede “Candidate Experience” te bieden, vergroot je de kans dat kandidaten uiteindelijk voor jouw bedrijf zullen kiezen.
7. Meet je succes
Zoals bij elke marketing actie is het van cruciaal belang om het succes van je rekruteringscampagnes te meten. Door het gebruik van geavanceerde analysetools kun je het succes van je campagnes in kaart brengen en optimaliseren. Hierdoor kun je je wervingsstrategie continu verbeteren en nog betere resultaten behalen, maar je zal vooral ook snel kunnen beslissen via welk kanaal of met welke boodschap je net minder kandidaten aantrekt. Hierdoor zal je vermijden te lang te veel geld in te zetten op een bepaald kanaal, dat je uiteindelijk toch niet de geschikte nieuwe werknemers zal opbrengen.
Conclusie: Marketing en recruitment zijn steeds meer met elkaar verbonden als het op recruteren aankomt. Door samen te werken kun je bijvoorbeeld de kracht van contentmarketing inzetten om talent aan te trekken. Werk samen met de marketingafdeling om de juiste doelgroepen te bereiken en de boodschap over te brengen.
In 2023 zal recruitment nog meer veranderen dan het nu al doet. Door gebruik te maken van geavanceerde technologie, gepersonaliseerde communicatie, een sterk Employer brand, een positieve kandidaat ervaring, data-analyse en samenwerking met marketing, kun je talent aantrekken en aan je organisatie binden.
Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en pas je recruitmentstrategie aan om ook in de toekomst succesvol te zijn.
Wil je meer weten?