Wanneer je een rondvraag doet bij sales- en marketing verantwoordelijken naar de R.O.I. van beurzen en de marketing impact die zij hebben, dan hoor je vaak argumenten als: te duur, ouderwets, Ingehaald door virtuele evenementen of inefficiënt:
We zijn nu éénmaal onderhevig aan verandering of ontwikkeling en dat is voor bedrijven niet anders. Toen er nog geen internet was (voor sommigen onder ons haast niet voor te stellen), haalden we onze informatie uit de Gouden Gids, vakbladen of advertenties uit kranten. En adverteerden we volop in gedrukte media of reclame op televisie. En … we gingen naar een vakbeurs om nieuwe (of bestaande) klanten en andersom leveranciers te ontmoeten.
De intrede van internet veranderde toch het ganse speelveld waarin we ons als consument bevinden en bijgevolg ook hoe bedrijven aan marketing doen.
Internet heeft ons doen en laten in het algemeen versneld. Tegenwoordig is het al bijna niet meer bij te houden wat er allemaal op social media wordt aangeboden en verkocht. Product lanceringen hoeven niet meer te wachten op de vakbeurs, die over enkele maanden pas plaatsvindt. Is de marketingstrategie bepaald, dan staat het een minuut later op internet.
Maar wil dit nu zeggen dat de rol van beurzen uitgespeeld raakt?
Die rol van de vakbeurs is inderdaad kleiner geworden in de loop der jaren. Toch zijn er nog veel publieke- en vakbeurzen. En daarmee zijn velen het persoonlijke contact blijven omarmen, omdat men ook direct een reactie kan krijgen van een potentiële klant. Via het internet kun je best veel tracken maar een directe persoonlijke reactie krijg je niet, en wanneer je die wel krijgt, weet je vaak niet hoe deze juist te interpreteren.
Wat wel een voordeel van het internet is, is dat je veel directere feedback kan krijgen en dan bedoel ik vooral de “ongezouten” mening van de klant, vooral wanneer die niet zo positief zou zijn. Hieruit kan je als sales- en marketing persoon vooral iets uit leren … het is feedback die je op een vakbeurs, waar persoonlijk contact is, waarschijnlijk veel minder zou krijgen … of toch gematigder.
En toch … als er nu iets wel duidelijk is geworden uit de periode van Covid-19, met al zijn lockdowns, is hoe erg gesteld we eigenlijk zijn op persoonlijk contact. Hoe het gemis ertoe leidt dat we niet meer zo goed van elkaar weten wat we doen. Zoomen, teamsen, google-meeten, het is er allemaal wel, maar we zijn het eigenlijk al snel beu,
En het goede nieuws is: als je je beursmarketing straks bewust toepast biedt de soms nog voor we er aan beginnen.
Nog steeds substantiële bijdrage aan bedrijfsdoelstellingen
Hoe je het ook draait of keert, uiteindelijk is het doel van de beurs resultaat te behalen op de korte of lange termijn. ROI is dus doorslaggevend. Resultaat kan zijn een hogere omzet, maar ook zoveel mogelijk nieuwe contacten of een product lanceren of, sponsoren werven voor ideologische doelen. Je probeert dus in feite je onderneming te verkopen. Met het uiteindelijke doel je omzet te vergroten.
Daar heb je een éénduidige boodschap voor nodig. Want waarom moet die bezoeker nou uit al het aanbod persé voor jouw onderneming kiezen. Probeer uniek te zijn in je boodschap of beurspresentatie.
Een beurs blijft een ideale plek om in contact te komen met nieuwe en bestaande klanten. Voor de bezoeker is het vaak ook een aangenaam dagje weg in plaats van “another day at the office”. Het opdoen van nieuwe kennis en zien van nieuwe oplossingen geeft de bezoeker ook weer impulsen om de eigen onderneming verder te ontwikkelen.
Een goed gesprek op de beurs met een lead levert altijd kansen op.