7 gouden tips voor een realistisch businessplan

Proficiat, u hebt na veel wikken en wegen beslist een eigen bedrijf te starten en u wilt nu een businessplan maken? Slim, want een businessplan geeft u namelijk inzicht in de ideeën die u heeft. Is het bijvoorbeeld wel allemaal realistisch en haalbaar?

Waarschijnlijk heeft u nog niet eerder een businessplan opgesteld. Maar met onderstaande tips en handvatten moet het schrijven van uw businessplan wel lukken. Een businessplan kennen we trouwens ook als een bedrijfsplan.

Waarom heb je eigenlijk een businessplan nodig?

Eigenlijk gaat u in een businessplan vertellen wat u gaat doen en vooral hoe u dat gaat doen. Dit is eigenlijk de onderbouwing waarom uw bedrijf een succes zal worden. In eerste instantie helpt het u om nog eens kritisch naar uw eigen ideeën te kijken en misschien levert het u zelfs nieuwe inzichten op.

Daarenboven, als u een lening nodig heeft voor uw eigen bedrijf, dan wil een bank graag weten aan wie ze hun geld besteden. Hetzelfde geldt voor een eventuele investeerder, die wil weten of het een goede investering zal zijn.

Met een duidelijk businessplan kunt u de bank of uw investeerder overtuigen van de kans op succes, al kan je nooit 100% garantie geven natuurlijk, maar u toont aan dat u er namelijk goed over nagedacht heeft en het ondernemerschap op zijn minst serieus neemt.

Bekijk hier 7 nuttige stappen dat elk businessplan moet omvatten:

1. Wat is het doel?

Waarom dit idee? Hoe is het ontstaan? Wat drijft u om een bedrijf te beginnen? Waarvoor doet u het en wat wilt u bereiken? Dit is de plek waar u vertelt over het nut van uw onderneming. Doe dit zo kort mogelijk, bijvoorbeeld maximum 3 zinnen.

2. Welk product/welke dienst?

Wat gaat u nu juist aanbieden? In deze stap legt u precies uit wat uw product of dienst inhoudt. Denk bijvoorbeeld aan wat het kan, hoe het in z’n werk gaat, wat het kost, hoe het tot stand komt en ga zo maar door.

Een prototype of een gedetailleerde uitwerking helpt om anderen te overtuigen van uw eigen ideeën. Dat maakt het namelijk allemaal concreet en tastbaar. Maar wees niet “te” technisch, tenzij dit net het onderscheidend vermogen of de innovatie van uw product zou zijn. De focus moet hierbij vooral liggen op hoe uw product/dienst nu een oplossing voor uw doelgroep (zie punt 3) zal zijn.

3. Wie is de doelgroep?

Welke is de doelgroep van uw bedrijf? Wie gaan uw klanten worden? Voor wie doet u het allemaal? Welke afzet markt? Welke problemen gaat u met uw product of dienst oplossen?

Wanneer u dit op een rijtje zet, zal u zien dat uw product of dienst nóg meer vorm gaat krijgen.

4. Hoe bent u uniek?

Wat maakt u anders dan anderen in deze markt? Wat is uw toegevoegde waarde voor de doelgroep? Breng deze stap goed in kaart. Is het vernieuwend, of iets wat nog niet bestaat? Of gaat u het helemaal anders aanpakken, waardoor u toch onderscheidend bent? Gaat u zich op één of andere niche markt richten misschien? Bepaal uw USP (Unique Selling Proposition)

5. Maak een marketing plan op

In een marketingplan gaat u kijken hoe u uw product gaat verkopen. Wat wordt bijvoorbeeld de prijs? Hoe gaat u uw dienst of product promoten aan de doelgroep? Gaat u via een (online) winkel uw verkoop doen? Via één of ander distributie kanaal? Het is belangrijk om dit allemaal goed op een rijtje te hebben voordat u uw bedrijf lanceert.

6. Concurrentieanalyse

Mocht u in een monopolistische markt werken, dan heeft een concurrentie weinig zin natuurlijk, maar in welke sector of niche is dit vandaag de dag nog het geval? In 99% van de cases zult u te maken krijgen met concurrentie. Maar wie zijn het en waar moet u rekening mee houden? Kijk wie uw concurrenten zijn en hoe zij hun producten aanbieden, zodat u niet hetzelfde gaat doen. Want dan is de kans groot dat u het niet gaat redden.

In deze stap is het ook nuttig om een SWOT-analyse te maken (Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats), hierbij koppel je de sterktes en zwaktes van je organisatie aan de kansen en bedreigingen in de markt.

7. Het financiële plan

Last but not least … het financiële plan waarin u een duidelijk inzicht geeft aan de bank of investeerder van hoe u denkt geld te gaan verdienen, binnen welke tijdsspanne en welke kosten u denkt te maken. U kunt wel de wildste ideeën hebben en de grootste dromen, maar het moet uiteraard wel financieel haalbaar zijn.

Om dit te onderbouwen, maakt u een financieel plan. Hierin staan bijvoorbeeld de kosten die u gaat maken en hoeveel u moet verkopen om geen verlies te draaien. Hoeveel klanten zijn daar voor nodig? Maar vergeet ook niet de manier waarop u geld gaat verdienen.

Hulp nodig voor jouw businessplan?

Wil je banken en investeerders overtuigen om te investeren in je zaak? Dan is een gedetailleerd en realistisch financieel plan onmisbaar.
About the author

Business Strategieën

Elke maand tonen we je de meest actuele & inspirerende business strategieën uit binnen-en buitenland. Zo blijf je “always one step ahead” in het optimaliseren van jouw future-proof bedrijf!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

[mc4wp_form id=”4960″]

Case Studies